Az agyhullámok viselkedése mély meditációban − Swami Niranjanananda Saraswati szerint

Kutatások szerint a meditáció már sejt szinten képes csökkenteni a stresszt. Sőt érdekes kísérletről számolhatnak be a tudósok. Nem kisebb személyiség, mint Swami Niranjanananda Saraswati is közölte egy cikkben az Om mantra zengésekor tapasztalt eredményeket.

Swami Niranjanananda Saraswati a Satyananda Yoga-képviselője, a Bihar Jóga Iskola vezetője. Köszöntjük őt, hiszen 2020 febr. 14-én ünnepli 60. születésnapját.

Az agyhullámok típusai

Az agy idegsejtjei folyamatosan kommunikálnak egymással, az így keletkezett elektromos impulzusok hozzák létre a különféle agyhullámokat. Kialakulásukra a gondolkodás, a tudat és az egészségi állapot vagy a stressz szint is hatással van. Az agyhullámok fő csoportjai:

Gamma: A legmagasabb frekvenciájú, vagyis leggyorsabb agyhullám. Rendkívül összpontosított figyelem és koncentráció állapota.

Béta: Aktív figyelem és éberség. Az agy könnyen, gyorsan reagál.

Alfa: Befelé figyelő tudatállapot, ellazult ébrenlét, pozitív érzelmi állapot. A meditáció során az agy sokkal több Alfát hoz létre, mint meditáción kívül. Ez a meditálók általánosan jobb egészségét is eredményezi, közérzetük stressz mentesebb lesz.

Théta: Mély meditáció, a testből kienged a feszültség, mélyen pihentető állapot.

Delta: A transz és a mélyhipnózis állapota. A mélyalváshoz társítható leglassabb agyhullám. A delta agyhullámok a test regenerálódását és gyógyulását segítik. A szervezet és az elme pihen, a test a gyógyítási és újraépítési folyamatokra tudja fordítani az energiáit.

Agyhullámok Swami Niranjanananda Saraswati

Mély meditáció az OM mantrával

Swami Niranjanananda Saraswati egy szerzetestársa volt az, akin az érdekes kísérletet végezték. Egy barcelonai kórházában EEG műszer segítségével megmérték a jógi agyhullám frekvenciáját, miközben az Om mantrát énekelte tíz percig. Hatalmas változást tapasztaltak. Az alfa agyhullámok delta hullámokká alakultak, ez az értelem tisztaságának mentális állapota.

A delta agyhullámok a mély meditációban és az álomtalan alvásban keletkeznek. A delta agyhullám ösztönzi a gyógyulást és a regenerációt, ebből következik, hogy az Om hosszan tartó zengése is segítheti az egészség és jó közérzet kialakulását. A hindu filozófia és a Védák azt tanítják, hogy az Om transzcendentális hangrezgés, mely a teremtés kezdetén is felhangzott.

Swami Niranjanananda Saraswati véleménye

A jóga sokféle ászanát ismer, néhány egyszerű, néhány bonyolult. Ezek a létfontosságú energia irányításával a relaxációt szabályozzák. Manapság az emberek sokféle módon vélekednek az ászana használatáról és előnyeiről. Néhányan a test egészségének fenntartása érdekében alkalmazzák. Mások bizonyos élettani betegségek, például asztma, cukorbetegség, reuma, ízületi gyulladás, gyomorproblémák és akár a rák megelőzése érdekében.

Ha nem spirituális céllal, hanem pusztán a fiziológiai előnyök miatt gyakorolja valaki, akkor is harmonizálja az idegrendszert, az endokrin mirigyeket, a vázrendszert, a szív- és érrendszert, a légzőszerveket stb.

A meditáció alatt az alfa hullámok delta hullámokká alakulnak, amelyek az összpontosítás, a tudatosság, a fogékonyság előidézői. A tökéletes ellazulás és nyugalom pillanataiban ott rejlik az életerő.

Swami Niranjanananda Saraswati élete néhány mondatban

Swami Niranjanananda Saraswati 4 éves korában kezdte tanulmányait az indiai Bihar Jóga Iskolában. Fiatal korában elhagyta Indiát, tizenegy évig Európában, valamint Észak- és Dél-Amerikában élt és tanult, megismerte a különböző kultúrákat. Segítette a Satyananda jóga ásramok és központok létrehozását. Mestere Satyananda Saraswati, a Satyananda jóga alapítója. Guruja kérésére 1983-ban visszatért Indiába, majd kinevezték a Bihar Jóga Iskola vezetőjévé.

„A jóga gyakorlása és önmagunk megismerése olyan, mintha belépnénk egy nagy sötét terembe, és egyenként kapcsolnánk fel a lámpákat” – írta Swami Niranjanananda Saraswati. Ő a jóga-nidra egyik jeles szaktekintélye is. Mi a jóga-nidra? A jóga a gondolathullámok feletti uralom – olvashatjuk Patandzsali Jóga-szútrájában. A legegyszerűbb, egyben a legerősebb technika a jóga-nidra, mely segíti a tudatos lazítás elsajátítását.

Swami Niranjanananda Saraswati számos könyvet írt. 1994-ben alapította meg a Bihar Yoga Bharati-t, a jóga első egyetemét. Közvetlen küldetése azonban olyan jógatanárok képzése, akik megértik és értékelik a jóga valódi üzenetét, és életképes megoldásokat kínálnak a világ minden kultúrájában a szenvedők részére.

Idézet mély meditációról.: Agyhullámok Swami Niranjanananda Saraswati
Napi idézet a mély meditáció világából

Vegetáriánus táplálkozás a mentális egészség érdekében

Kutatók állítják, hogy ami a táplálkozást és a mentális egészséget illeti, a legjobb ételkombináció a mediterrán étrend. Ez gazdag zöldségekben, gyümölcsökben, teljes kiőrlésű gabonafélékben, babban, diófélékben, magokban és olívaolajban. Ez az étrend közepes mennyiségű tejtermékeket is tartalmaz. A kutatók felfedezték, hogy azok, akik mediterrán étrendet követnek, 3 év alatt agymennyiségük nagyobb százalékát tartották meg, mint azok, akik nem így táplálkoztak.

Összefoglalás

Az agy elektromos aktivitása agyhullámok formájában jelenik meg. Mély meditáció közben az agyhullámok megváltoznak. A meditáció növeli az agy szürkeállományát. Az agyhullámok éppúgy négy fő fajtáját különböztetik meg, mint ahogyan a jóga pszichológiája is négy tudatállapotról beszél: éber, álomlátó, mélyalvó és transz.

A yale-i Harvard és a Massachusetts Institute of Technology kutatói találták az első bizonyítékokat arra, hogy a meditáció pozitív módon változtathatja meg agyunk fizikai szerkezetét. A mentális gyakorlat jó irányba befolyásolja az agy működését, és lehetővé teszi a tudatosság különböző szintjeinek elérését.

A jóga-nidra rendkívül hatékony meditációs technika, az egészség karbantartásának egyik legkönnyebb gyakorlata. Swami Niranjanananda Saraswati a jóga-nidra és más jóga technikák szakavatott mestere.


Categories: Meditáció

Post Your Thoughts

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .