Mantrák ereje és mágiája

A mantrák ereje a meditáció világában határtalan. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a mantrák viharos évezredeken való átevickélése.  A mantráknak nem csak a múlttal, de jelen viszontagságaival is meg kell küzdeniük. A mantrák misztikumának megtapasztalása azonban minden jógit meggyőz a mantrák örökkévaló természetéről. Elég csak a mantrák erejével megvilágosult jógikra gondolni. A védikus irodalomban olvashatunk különféle harci eszközök, fegyverek és járművek (vimana) mantrák erejével történő irányításáról. A mantrák hatása közül a legnagyobb mégis az, hogy képesek az anyagi szinten levő gyakorlót lelki szintre emelni. Mi lehet ennél nagyobb varázslat? Kétrészes cikkünkben a mantrák erejét járjuk körbe. Miben rejlik a mantra misztikus hatalma, mi a mantra jelentése, hogyan hatnak és miért alkalmazzák a mantra meditáció gyakorlatát. Második cikkünkben pedig a mantrázás gyakorlati oldalával ismerkedhetünk meg, azon belül pedig a Hare Krisna mantra kerül bemutatásra.


Tipp: Mantra tudományának elsajátítása

  • Talund meg és alkalmazd: autentikus jóga tanfolyam Budapesten – a tradicionális jóga hatékony elsajátítása
  • Jóga otthon tudásanyag e-mailben – díjmnetesen és azonnal.

 

A mantrák ereje működtette a vimana légi járműveket

A védikus irodalomban olvashatunk izgalmas történeteket arról, hogy a mantra ereje működtette a vimana légi járműveket. Ismerték a halhatatlanság mantráját is, mellyel akár halottakat is fel tudtak támasztani. Ez volt a szandzsívaní (sanjivani) mantra.

Leveles Zoltán írása

A mantra jelentése

A mantra szanszkrit kifejezés, mely két szótőből tevődik össze: man és tra. Egyik értelmezés szerint a man jelentése gondolni, a tra jelentése pedig kellék, eszköz. A mantra jelentése ebben az esetben a „gondolat eszköze”. Vagyis, a mantra egy olyan hang, mely valamilyen gondolat kifejező eszköze. A mantrák által közvetített minőségről a cikkben még lesz szó bővebben is.

A mantra kifejezés másik értelmezése szerint a két szótő a manas (elme), és a trayate (felszabadítani) szanszkrit szavakra vezethetők vissza. Így a mantra jelentése „az elme felszabadítása”. Vagyis, a mantra olyan hang, mely képes a csapongó és anyagi élvezetekre csábító elmét megszabadítani kellemetlen természetétől.

Bizonyára találhatunk még más etimológiai fejtegetést is a mantra szó értelmezéséről, de a fenti két értelmezés tökéletesen kifejezi a mantra jelentését. Ha egészen le szeretnénk egyszerűsíteni a mantrázás jelentését, akkor a mantra egy különös tartalmat, erőt és információt hordozó hang. A mantra vizuális formája a yantra, amiről korábbi cikkünkben olvashatsz.

Mantrák a vallásokban

Mantrák ereje vallási szimbólum képében is átjön

A mantra szimbólumai megragadják figyelmünket.

A mantrákról mindenképpen India jut eszünkbe, azon belül is a hinduizmus  és a buddhizmus. A mantrázás megtalálható a dzsaina vallásban – a dzsainizmusban, és szikh vallásban, vagyis a szihkizmusban, de még az Új Testamentumban is található keresztény mantra.

Továbbá a taoizmus és a bahá’i vallás is alkalmaz mantrameditációt. A mantrák ereje tagadhatatlanul a bhakti-jóga egyik fő fegyvere.

 

Mantrák ereje négy minőségben

Mint minden a világon, így minőség szempontjából a mantrák is négy alapkategóriába sorolhatók: jóság, szenvedély, tudatlanság, transzcendentális minőségébe. Álljon itt egy anyagi példa a négy minőség, azaz a három kötőerő és a kötőerőkön túli transzcendentális szint megértését segítendő. Bár minden anyagi példa sántít, hiszen a lelki és anyagi minőség ellenkező természetük miatt nem mérhetőek vagy hasonlíthatók egymáshoz. A példa mégis segítségünkre lehet a kötőerők, szanszkritul gúnák megértésében.

Gyakorlati példa az almával a mantrák ereje jobb megértéséhez – Álljon a példában egy alma, mely önmagában a jóság minőségébe tartozik, hiszen egészséges táplálék, ráadásul még csak meg sem kell ölni ahhoz, hogy elfogyaszthassuk. Ha ezt az almát az anya felszolgálja gyermekének, akkor azt a jóság minőségében teszi, hisz önzetlenül szolgálja fel, emberi alapvető szülői kötelességből (dharma). Persze közben eszében sem jut, hogy gyermeke etetése kötelesség volna, hiszen önzetlenül, szeretetből teszi. Ugyanígy jóság kategóriába tartozik a szegényeknek, betegeknek stb. almát adni.

Ha az alma felszolgálásából valamilyen anyagi előnyt vár az ember, akkor az már az alma szenvedély kategóriájában történő használása. Például, azért adok almát valakinek, hogy jobb embernek gondoljanak, hogy aztán majd én is kapjak, hogy elnézőbbek legyenek velem a vizsgán. Ezekben az esetben üzletről van szó, önző tettről.

Tudatlanságban osztogatott almára legkézenfekvőbb példa, ha gyilkosokat etet az ember. Például, éppen gyilkosságra készülő bűnözőnek adunk almát anélkül, hogy ismernénk a bűnöző indíttatását. Szentimentális módon azt gondolja magáról, hogy jót tesz, de tulajdonképpen életellenes tettben segédkezik. Az alma tudatlanságban történő felhasználásának kategóriájába tartozik a levágásra szánt állat etetése is.

Az alma transzcendentális használata pedig kötőerőkön túli. Nem kötelességből, nem önös érdekből, senkinek sem ártva általa, hanem lelki módon való használása, a Legfelsőbb javára. Például áldozatként felajánlani, megszentelni az oltáron, vagy az elmében. Ekkor az almát a Legfelsőbben kapcsolatban látjuk, és a Neki felajánlott alma kötőerőn túlivá, transzcendentálissá válik.

Az alma példájából láthatjuk, hogy nem önmagában a tárgy határozza meg használatának minőségét. Az alma hiába jóság minőségébe tartozó finom gyümölcs, akár a tudatlanság kötőerejében életellenes tettre is használhatjuk.

  • Hasonlóan, a mantrázás minősége is négyféle lehet, azzal kiegészítve, hogy maga a mantra is képviselhet többféle minőséget. Vannak olyan mantrák, melyeket emberi kötelességből zengnek, hogy megőrizzék a tradíciót, mert őseink is ezt csinálták, mert a védák ezt mondják, mert az anyagi törvényszerűség igazságát dicsőítik. Ez a mantrák jóság minőségében történő alkalmazása.
  • A mantrák szenvedély minőségében történő zengése, ha anyagi javakért zengik. Tipikus példa erre Ganésa vagy Laksmi mantráinak zengése az üzlet sikeréért, több pénzért, vagy Szaraszvati mantra zengése kis unokánk sikeres vizsgájáért.
  • A mantrák tudatlanságban történő zengésével pedig szándékosan vagy akaratlanul ártunk másoknak, akár életellenes tetteket is elkövethetünk. Tipikusan ide tartozik a fekete mágia mantravilága de akár az állatáldozás során alkalmazott mantrázás is.
  • A mantrázás transzcendentális, kötőerőn túli alkalmazása értelemszerűen önzetlen lelki gyakorlat, mely által a mantrázó lecsiszolgatja a szívén lerakódott anyagi szennyeződéseket. A transzcendentális mantrázás a Legfelsőbb dicsőítése, Neki történő hálaadás, és a Legfelsőbbet mindenben való meglátás képességéért történő ima. Ez a bhakti-jóga folyamata.

Természetesen a mantrázás célja a lelki önmegvalósítás, nem pedig valamilyen anyagi előny vagy áldás megszerzése. A mantrázás fricskája, hogy hiába van a kezünkben a világ legtranszcendentálisabb mantrája, annak gyakorlását is ledegradálhatjuk az anyagi kötőerők mindhárom szintjére. A lelki mantrázás helyett anyagi célokra használni a mantrát olyan, mint a disznók közé vetett gyöngy. Minek a spirituális mantra, ha valaki a mocsokban érzi jól magát? Az ilyen ember lelki mantrával történő mantrázása csak anyagi mantrázás csupán, s a mantrák ereje így semmibe vész. Sőt, akár lelki szempontból káros is lehet, mint ahogyan a templomgyalázás vagy istenkáromlás is káros annak elkövetőjére. Nem mondhatjuk, hogy az illető legalább kapcsolatba került az isteni környezettel, s a mantrák ereje biztosan megtisztítja. Ahhoz hogy valami valóban hatékonyan működjön, rendeltetésszerűen kell használni. A mantrák ereje a kötőerők fölé emelkedett lelki gyakorlásban bontakozhat ki igazán.

A mantrák ereje a mantra jóga és a mantra meditáció gyakorlásával megtapasztalható.

A mantra jóga a jóga elengedhetetlen része. A mantrameditáció segít az elme önvalóra való összpontosításában. Ilyen hatalmas a mantrák ereje.

Mindennapi mantrák ereje

A mantra meditáció egy különös tartalmat hordozó hang hangosan, félhangosan, vagy elmében történő ismételgetése. Lehet egyénileg zengeni vagy közösen énekelni. A magyar nyelv zsenialitását bizonyítja, hogy a mantra kifejezés gyönyörűen beépült anyanyelvünkbe. Gyakran hallhatjuk a köznyelvben, médiában, hogy valaki „azt mantrázza egész nap” (mondogatja, tehát szuggerálja) , „bemantárzta neki” (bemagyarázta neki, addig mondogatta, míg elhitte). Ezek az új kifejezések ösztönösen épültek be anyanyelvünkbe és jól kifejezik a mantrázás természetét.

Mindennapi életünk tele van mantrázással. Minden nap ugyanúgy köszönünk, ugyanúgy kívánunk sok szerencsét a bányásznak, a gyermeknek a sulihoz, jó utat stb. Hiszünk a szavak erejében. Milyen is volna, ha a repülőgép kapitánya nem kívánna jó utat a szokásos módon. Mennyire szükségünk van a kapitány mantrájára, vagy a vizsga előtti jókívánságra.

Egy kifejezés ismételgetése segíti az általa hordott tartalom megvalósulását. Persze a valódi hatékonyság egyik fontos feltétele, hogy szívvel mondjuk azt a kifejezést. Ha csak üres rutinnal, megszokásból, kötelességből kívánunk jó utat, sok szerencsét, akkor az még nem váltja ki a valódi hatást. Kell hozzá a szív őszintesége is. A mantrák ereje is megsokszorozódik, életre kel a szív őszintesége által.

A mantra zengése, avagy a mantrázás

A mantrák ereje nem a mantra zengése erejétől, hangosságától függ. Nem is a környezettől. Hanem a belső indíttatástól. Pontosabban fogalmazva, a transzcendentális mantra rendelkezik a lelki energiával, de mint arról a cikk korábbi fejezetében is volt róla szó, a mantra zengése négy minőségben történhet. A mantrák valódi hatása egyik fontos kulcsa tehát a szív, a belső indíttatás, az őszinteség, a lelki fejlődés iránti olthatatlan vágy, mely belülről táplálkozik. Többek közt éppen a lelki mantra zengése táplálja ezt a belső indíttatást.

A mantra zengése valódi hatásának másik fontos kulcsa a hiteles, transzcendentális mantra. Nem kreálhatunk saját kényünk kedve szerint mantrákat, vagy nem vonhatunk össze különféle mantra részeket innen-onnan. Hogy is nézne ki egy mindenhonnan összevágott zenei mű? Nem azért írt Bach meditációs zenei gyűjteménybe illő prelúdium sorozatot, hogy azt összevágják Bartók Csodálatos mandarinjával, csak azért, mert valakinek mindkettő tetszik. Valóban mindkettő mennyeien gyönyörű – a maga helyén.  Fölösleges energiapazarlás a mantrák kevergetése.

A mantrák erejét taglalva, a valódi siker még egy elengedhetetlen kulcsát meg kell említenünk. A guru fontosságát a mantra meditáció gyakorlásában. Álljon itt megint egy szemléltető példa, hogy a guru mantrázásban betöltött szerepe világosabbá váljék. Az akkumulátorról működő lámpa önmagában kevés. A lámpa tökéletes, az akkumulátor is tökéletes. Valamennyire, valamennyi ideig világít. Nem velük van a gond. Valamennyi ereje van, de hogy a lámpás valódi fényében tündököljön, be kell kötni a hálózatba. Hasonlóan, a mantra valódi erejét is a guru oltalma, felügyelete és kegye jelenti.  A hiteles lelki tanítómester által történő tanítványi láncolatba való bekötés hatására mantránk fénye a lelki ég ragyogásából táplálkozik. A hiteles lelki tanítómester tagja egy hiteles tanítványi láncolatnak, szanszkrit nyelven ez a guru parampara.

Következő cikkünkben a mantrák ereje megismerése után a mantra meditáció gyakorlatáról írunk

Ez a jóga videó a Bharata Kultúrtér és az Inbound Jógaiskola koncerttermében lehangzott mantra meditáció kirtan részlet a Sattwa sound band fergeteges előadásában.

 

Kirtan jóga koncert Budapest, Bharata Kultúrtér videóKöszönjük a tegnap esti kirtan koncertet!

Posted by Bharata Kultúrtér on 2014. december 6.

A fenti mantra kirtan pedig a szabadkai Kirtan Joga formáció koncertje a Bharata Kultúrtérben. A közös mantra éneklés mellett természetesen az egyéni, elcsendesült mantra meditáció is fontos gyakorlat.


 

Kategória: Meditáció Címke: ,

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*