Fejenállás hatásai és ellenjavallatai

Jóga ászanák és ellenjavallataik – fejenállás

Földi Zita írása

A rendszeres jógagyakorlás során a jóga gyakorlatok számos jótékony hatását élvezhetjük.
A jelen cikkben bemutatásra kerülő fejenállás bemutatása előtt ne feledkezzünk meg azonban olyan tényezőkről sem, amelyek miatt ellenjavallt lehet egy-egy jógapóz gyakorlása. Ilyen esetekben – amennyiben lehetséges – célszerű az adott jóga gyakorlatok variációit alkalmazni, könnyített lehetőséget felajánlani vagy egyszerűen kihagyni a jóga gyakorlatot.

Fejenállás a jóga gyakorlatok magas szintjén

A fejenállás egyszerű és hatékony jóga gyakorlat. Nem helyes azonban félvárról venni.

A fejenállás gyakorlása

Az alábbiakban az általunk használt sorozat ászanáinak ellenjavallatairól készítettem rövid, de hasznos összefoglalást.

Sirsászana – Fejenállás

A jóga gyakorlat elvégzéséhez elsődleges feladatunk a megfelelő körülmények biztosítása. Ne gyakoroljunk bútorok, nagyobb tárgyak közelében, melyeknek eldőlés esetén nekiütközve megsérülhetünk. Fejünket, nyakcsigolyánkat védjük azzal, hogy jól választjuk meg a gyakorlási felületet, mely ne legyen se túl kemény, se túl puha.

Közvetlenül étkezés után ne jógázzunk

Amennyiben étkezés után szeretnénk gyakorolni, a fordított testhelyzetekkel várjunk legalább három órát.
Kezdő jógázóknak elegendő egyszerre néhány másodpercet eltölteni az ászanában, melyet mindig savászana kövessen! Amennyiben még gondot okoz a helyes póz felvétele, kezdjünk a rávezető delfinpózzal.

Fejenállás ellenjavallatok

Az alábbi betegségek esetén nem javasolt a sirsászana gyakorlása:

  • magas vérnyomás, szívpanaszok, trombózis, érelmeszesedés
  • alacsony vérnyomás esetén sem ajánlatos erőltetni a pózt
  • különböző szem- és fülbetegségek (glaukóma, gyulladásos betegségek)
  • nyakcsigolya rendellenesség
  • krónikus székrekedés
  • menstruáció alatt a fordított pózok kerülése különösen ajánlott
  • várandósság
  • fejfájás illetve migrén megelőzésére ajánlott, azonban akut tüneteknél ne gyakoroljunk!

A legkisebb kényelmetlenség, nehézség esetén hagyjuk abba az ászana gyakorlását!
A hibás gyakorlás már néhány napon belül rossz közérzetet okoz, ezért fontos, hogy figyeljünk testünk jelzéseire!

Sirsászana - fejenállás

Sirsászana – fejállás

 


 

Kategória: Jóga gyakorlatok Címke: , ,
2 comments on “Fejenállás hatásai és ellenjavallatai
  1. Lakatos Zsuzsa szerint:

    Ket honapja cseng,es zug a fulem!
    Kivizsgaltattam,es minden eredmenyem jo lett!
    Viszont a fejem bal oldalan ellege fura tompa szuro es belenyilalo erzese van!
    A kerdesem az lenne,hogy fejen allhatok e?
    Koszonom

    • inboundjoga szerint:

      Kedves Zsuzsa, köszönjük kérdését. Belenyilaló fájdalom esetén semmiképpen ne álljon fejen. Általános szabály a jógában, hogy akut fájdalom esetén ne gyakoroljunk, különösen megterhelő gyakorlatot ne végezzünk. A fejenállás pedig különösen intenzív gyakorlat. Mindenképpen javaslom a további kivizsgálást, mert a fejfájás okát meg kell találni. A jóga tartalmaz olyan technikákat és gyakorlatokat mint például a relaxáció, ami nagyon hasznos tud lenni. Ehhez egy hozzáértő jógaoktató segítségét kérheti. Ilyen gyakorlatokkal enyhíthetők a panaszok.

      Jó gyakorlást és mielőbbi gyógyulást kívánok!

      Szabó Szilvia

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*