A jóga eredete


Mi a jóga eredete? A válasz megtalálható a védikus irodalomban. A jóga valamennyi upanisad közös témája. Csak annyiban térnek el, hogy ennek kapcsán a tudás vagy az odaadás áll-e a középpontban. A későbbi klasszikus jóga a védikus jóga témájához csatlakozik. A jóga eredete azoknak a bölcseknek a nevéhez is fűződik, akik a jógának nem csupán az egészségmegőrző, hanem a magasztos célját is hangsúlyozták: a fegyelem, a belső átalakulás útját.

A jóga eredete

Az upanisadok a hindu filozófia szent iratai. A Svétásvatara-upanisad visszatér a specifikus védikus versekhez, a jóga gyakorlásának magyarázatához. Hangsúlyozza az Úr Siva tiszteletét, akit gyakran az első jógamesternek tekintenek, különösen a Hatha jóga és a Siddha jóga hagyományaiban. A jóga az indiai történelem szerves része. Egy életmód.

A jóga szó eredete

A jóga (योग) szó az indiai kultúrában sokkal filozofikusabb és vallásosabb jelentőségű, mint nyugaton. A szanszkrit युज्-yuj gyökérből származik. A Vedák a jóga szót a „csatlakozás”, „összekapcsolódás” fogalmával használják. Összekapcsolódás a valósággal, összekapcsolódás a Legfelsőbbel. Az upanisadok, a puránák és a Jóga-szútra a „test, az érzékek, az elme és az értelem irányítása” jelentésben alkalmazza ezt a kifejezést.

A jóga védikus eredete

A védikus irodalom jó néhány verse ösztönöz a jóga gyakorlására. Olyan nagy bölcsekről beszél, akik a meditációs jóga (dhjána jóga) révén elérték az önmegvalósítást. Ezek közül az egyik legfontosabb és legrégebbi a Svétásvatara-upanisad. Itt is részletesen olvashatunk a jóga gyakorlatáról, miként a Jadzsurvéda himnuszaiban vagy a Rigvéda verseiben. A jóga lelki töltéséről a legteljesebb betekintést a Bhagavad-gítá adja. A jóga gyakorlása olyan öreg, mint az emberi létezés, melyet generációkon keresztül élő hagyomány formájában adtak tovább.

A jóga eredete a szakirodalomban – 5 lényeges forrásmunka

  1. A Svétásvatara-upanisad II. részében olvashatjuk: „A könnyűség, az egészség, az instabilitás hiánya, a szép arckifejezés, a jó beszéd, a jó illat, a vizelet és a széklet mennyiségének csökkentése − ezek a jóga előrehaladásának első jelei közé tartoznak.” A test tisztulási folyamata a későbbi jóga szövegekben is több helyen előfordul, miként az elme megtisztulásának lehetősége is.
    „Miként a piszkos szennyezett tükör ragyogóan ragyog, miután a víz megtisztítja, a test mestere is felismeri önmagát, a lelket, eléri célját, és bánatmentes lesz.” (2.14.)
  2. A szájhagyományban fennmaradt tudást Krisztus előtt 200 körül rendszerezte Patanjali, az ő munkája, a Jóga-szútrák. Ezt a klasszikus jóga képviselőjének tekintik. A bölcs Patanjali a jógát úgy határozza meg, mint „a gondolatok hullámainak szabályozási módját”.
  3. A Katha-upanisad a jógát spirituális erőfeszítésként határozza meg, mely az érzékeket folyamatosan és elkülönítve tartja a világi ügyektől. A Katha-upanisad szerint a jóga egy folyamat, amely az érzékeket a belső valóságra irányítja.
  4. Yajnavalkya Samhita a jógát „az egyéni én és a Legfelsőbb Én egységének” definiálja.
  5. A Bhagavad-gítá kiszélesíti a jóga jelentését. Az elme tisztaságát nevezi jógának. Csak egy kiegyensúlyozott elme kutathatja az isteni szférát. Így a Bhagavad-gítá két jóga definíciót kínál:
    „Végezd kötelességed megingathatatlanul, óh, Arjuna, s ne ragaszkodj se a sikerhez, se a kudarchoz! Az ilyen kiegyensúlyozott elmeállapotot hívják jógának.” (2.48.)
    „Az odaadó szolgálatban élő még ebben az életben megszabadul a jó és a rossz tettektől egyaránt. Törekedj hát a jogára, az összes munka művészetére!” (2.50.)

A jóga valódi eredete vagy kulturális elkötelezettség

A kulturális elkötelezettség sokat tett azért, hogy elhomályosítsa a jóga valódi eredetét.
A jóga valójában Paramahansa Yogananda által, az 1920-as években került az Egyesült Államokba. A „jóga” nyugati kultúrája többnyire csak ennyi: elegáns atlétikai ruházattal ábrázolt torna, a fehér populáció fizikai, elit tevékenysége.

A jóga eredete idézet

A jóga valójában az ön-tudatosságra, vagyis az önmagamról való tudatosságra épül. A jóga sokkal több, mint egy trendi fizikai gyakorlat. Mégis a jóga marketingje más szinten zajlik, a híres márkák reklámlehetőségétől a pólókon nyomtatott szanszkrit mantrákig. Talán a leginkább káros, hogy a jóga ászana – a jóga fizikai pozíciója – a legtöbb jógastúdióban elvesztette valódi tartalmát. A fitness ipar használja. A jógát, mint lelki filozófiát sokan nem is tekintik jógának.

Vajon idővel elhomályosul a jóga valódi eredete?

A jóga szútrák (klasszikus szövegek) szerint a jóga ászana csak egy a jóga nyolc végtagja közül. Sokan aggódnak a jóga jövője miatt. A jóga gyakorlatok valódi céljai és eredményei, mint például a test, az elme és a beszéd tisztítása, cselekedeteink, s azok kiváltó okainak ellenőrzése a legtöbb oktatónál említésre sem kerülnek – mondják. − Nem az a baj, ha a jóga szórakoztató, csupán ha a gumi szőnyegen végzett rutin célja az intenzív edzés, nem pedig a tudatos mozgás, a jóga spirituális gyakorlata.

Nem véletlen, hogy a tudósok is keresik e kettő közti kapcsolatot. A Harvard Orvostudományi Egyetem egyik kórházában a jóga tantervek legfontosabb szempontja más. Azt kutatják: Mi teszi többé a jógát a rendszeres edzéseknél, mint amilyen például a tánc, az aerobik vagy a futás? A fizikai mozgás vagy a fitness célok eléréséhez nem szükséges mentális fejlettség. Azonban a jóga spiritualitásának befogadásához már nélkülözhetetlen a magasabb tudatszint.

A „jóga trend” végső soron feloldódhat idővel, eltűnhet akárcsak bármely más divat csillogása. A jóga felszín alatt lévő időtlen szellemi tartalma azonban változatlanul fog maradni. Mint ahogy évezredek óta megmaradt a tiszta hagyomány is. A jóga eredete több szálon is biztosítja a hitelességet. Az alapelvek mindazok számára fellelhetők, akik úgy döntenek, hogy megkeresik azokat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..