A fájdalmas púpos hát

Nem csak az irodisták szenvednek a görbe hát következményeitől. Nézzünk csak Liszt Ferenc szobrára! A meglehetősen púpos hát sokat sejtet. Akárhányszor is ránézek a Liszt Ferenc téren található, egyébként gyönyörű és intuitív Liszt-szoborra, belső késztetést érzek a néhai nagy mester valószínűsíthető gerincbántalmainak megszüntetésére. Minden fájdalma a háttartás korrigálásával és néhány rendszeres gyakorlattal orvosolható lett volna.

 

Liszt Ferenc: Púpos hát

A zenész púpos hát

Marton László (1925-2008) Kossuth-díjas művész Liszt-szobra valóban remekmű. Kifogásolhatatlan. A mi szempontunk most viszont nem is Márton László alkotása, nem is Liszt zenéje, hanem a szinte mindenkit érintő helyes testartás ülés közben. A szoborban megformázott háttartás tulajdonképpen tanulságul szolgálhat az utókornak. Mire kell vigyázni ülés közben? Hogyan üljünk, hogy messziről elkerüljön bennünket a hátfájás? Nézzük hát a részleteket.

A görbe hát hanyag testtartásból ered

A szoborra nézve egy kimondottan hanyag és rossz tartást, tipikusan görbe hátat láthatunk. Ez mégsem teljesen igaz. Liszt Ferenc testtartása ezen az ábrázoláson tényleg nem szép, viszont teljes egészében nézve, a talpaktól a feje tetejéig szemlélve megérthetjük miért is ülünk rosszul a széken.

Kezdjük a lábfejeknél. Mindkét talpa a földön helyezkedik el, párhuzamosan előrenéző lábfejekkel, és a térdei derékszöget zárnak be. Ez bizony tökéletes! Széken elhelyezkedve ennek kéne a normálisnak lenni. Így a terhelés egyenletesen oszlik el a talpakon, és az ízületeken. Innen már csak egy apró pici mozzanat kéne a tökéletes üléshez. Sajnos nála pont ez hiányzik.

A púpos hát elemzése

Ha megnézzük oldalról, a medencéje be van billenve, tehát a keresztcsontjára hátragördülve ül. Ez a tipikus hiba az ülőhelyzeteknél, mivel a medence kibillent helyzetben van, így a gerincet sem tudjuk egyenesen tartani, és begörbül. A megoldás, hogy az ülőcsontokon kell elhelyezkedni, nem véletlen az elnevezés, ebben az esetben a gerinc is el tud rendeződni a természetes görbületeiben, és egyenes meg tudjuk tartani a has és hátizmok segítségével. Érdemes megfigyelni, amikor az ülőcsontokon ülünk, a hasizmok is feszesebb állapotban vannak, van tartás a törzsben.

A Görbe hát fájdalmas tud lenni

 

A második hiba, ami miatt ennyire púpos lett a háta, a fej előreesése. A fej súlya húzza lefelé, ezért a hát egyre inkább begörbül a felső háti szakaszon. Ahogy a fej nehezedik lefelé, előreesnek a vállak, ez még jobban fokozza a háti szakasz megnövekedett görbületét.

A görbe hát kis odafigyeléssel megelőzhető

Mint mindenben, a púpos vagy görbe hát kialakulásában is a legfontosabb a megelőzés. A helyes álló és ülő testtartás segítségével pedig bizony nem alakul ki a hátfájás. Erről írtunk a Derékfájás megelőzése c. írásunkban. Ha pedig már kialakult, mindenképpen javasolt szakemberhez fordulni. Nem szabad elbagatellizálni és mindenféle gyakorlatot végezni. Mindenképpen meg kell állapítani a hátfájás okát. A személyre szabott gyakorlatok csak ezután következhetnek.

A hátfájósoknak, lovasoknak, és persze Bud Spencer rajongóinak ajánlom figyelmébe korábbi cikkem, mely Bud Spencer háttartását elemezzük ki.

 

 

 

Szabó Szilvia Jógamájá

Szabó Szilvia Jógamájá vezető jógaoktató és jógaterapeuta. A budapesti Inbound Jógaiskola vezetője. Írásai tükrözik az általa képviselt autentikus jógaszemlélet iránti elhivatottságot.

Kategória: Egészség

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*